Maple´s Manor

Alla inlägg den 24 januari 2012

Av devilshill - 24 januari 2012 16:06

Jag har mina husspöken (enligt vissa av er tomtar på loftet). Men huset längre ner på grusvägen...hujedamig...kör man bil förbi flippar radion ut fullständigt, mobilen ringer fast ingen ringer mig o Fjant reser ragg o morrar på det. Jag som e lättskrämd vill trots detta bo där. Huset e nämligen öde. Det skriker efter kärlek o e det nåt jag har i överflöd så e det kärlek att ge. (iaf när det gäller djur, fordon o fina byggnader). En helt underbar röd tegelkåk alá 1940-tal kan jag tänka. Det e så perfekt mysigt o underbart. Kan drömma mig bort huuuur länge som helst. Hur jag skulle inrett, hur trädgården skulle blivit, vart garaget skulle stått. Ä L S K A R  verkligen kåken!!!

Köket skulle va lantligt inrett, vitt o ljusblått. Gammalt nött köksbord o pinnstolar (av blandad sort) träsoffan som står i Löderup skulle jag snott av modern o fadern. MASSOR av levande ljus! Delvis öppna skåp.

Hallen sparsamt inredd, en mindre träsoffa att sitta på när man drar på sina dojjor mm, trägolv med trasmatta alá mormorstuket, morfarklockan som klämtar 7 april varje år trots att den e sönder (morfar fyller år då) ramar på väggarna med alla gamla släktbilder man kan tänka sig så man känner sig välkommen hem. Ett hallbord (modell äldre) skulle faktiskt haft en gammeldags telefon med snurrskiva där. För det e mysigt, hemtrevligt o får mig o tänka på farmor, stora spegeln skulle oxå infinna sig här så man har lite koll på eländet innan man går ut i vida världen. Vardagsrummet (eftersom huset har 2 skorstenar har jag bestämt att det finns en öppen spis) framför öppna spisen har jag mina renhudar så man kan sitta o mysa där kyliga vinterkvällar med en kopp kaffe i näven (kanske spetsad med lite whiskey) Gungstol med fårskinnet att sitta på. Min stora feta soffa (helt fel årsmodell men den e skön) framför tv.n (det nödvändiga ontet) orgeln jag fick av snällaste Cilja...ovanför den min antika väggklocka som tickar så fridfullt (om man slipper sova med den för då e den bara störig). Mina kohudar skulle pryda golvet o även här släktfoton på väggarna blandade med bilder på vänner o husdjur. O gröna växter lite varstans. Toaletten e ganska stor har jag bestämt, här finns plats med ett bekvämt badkar, duschhörna samt en rejäl gammal byrå att ha handdukar mm i. Min antika vask (som jag ännu väntar på att få levererad...) skulle bli installerad här. Toan har fönster så här finns det grönska av olika slag. En gammal knarrig trappa leder oss nu upp till övervåningen. Här finns 2 sovrum. I mitt finner vi en stor gammeldags säng som utan att knorra rymmer mig, en hund o två katter...minst. Färgerna här går i turkost vitt o babyrosa...MASSOR av bilder på bilar av diverse slag (jänke of course) Cowboyhattar på väggarna, en stor planch på en ung Dolly Parton kanske. Stor mjuk ljus fluffig matta på golvet, sydstatsflagga som överkast på sängen. Sovrum 2 dvs gästrummet består av säng, sängbord, lite hyllor en fåtölj...allt i äldre modell även här.

Nu går vi ner igen. I utbyggnaden finner vi en tvättstuga samt städförråd mm. De 2 uthusen - hus 1 har vi förråd samt en hundgård till Fjant, samt bastu. I hus 2 - naturligvis har vi moppen, hojen o hojen jag ännu inte har köpt. Samt lite verkstad. Garaget är inte byggt men det kommer rymma en styck jänkebil o pickisen kommer att få egen carport.

Trädgården är en fröjd redan nu, det finns lövträd men även barrträd...det enda jag behöver göra är en pool (nära bastun), rabatter längs med huset - klätterrosor, clematis samt kaprifol, vid trappan pipranka. Kortsidan norr - rådhusvin. Därefter några ytterligare rabatter med höstanemoner, löjtnantshjärtan, ljung, ormbunkar o perenner i olika färg som blommar olika tider på året. Ett rejält staket ska oxå byggas då Fjant kommer få husera hej vilt. Hundgården är till för grillkvällar mm då herrn behagar bete sig som en misshandlad svulten hund så fort det luktar mat. Tror det är labradoren i honom som tar över ibland.


När jag e färdig med detta är ni inbjudna till en hejdundrande sommarkväll med grill o dopp i poolen mycket skratt o kall öl.


Det e bra att ha drömmar...för då har man råd med så mycket mer!


~over&out~






Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards