Maple´s Manor

Alla inlägg under mars 2012

Av devilshill - 13 mars 2012 09:29

Jimpan, Balla Balder o jag skuttade glatt in i Chevan o snurrade mot Rövarkulan. Solen sken, fåglarna kvittrade, ån porlade. Vi gav oss ut på skattjakt.  


   

Gamla stenbron över Bråån.


Över stock o sten vandrade vi under glada skratt, rop o tjoanden.

  

Mitt vackra Skåneland!

  

Man blev nästan badsugen.


Nåväl åter till skatten, vi knatade land o rike runt (eller ja....iaf skogen)

Till sist hörde jag Jimpan glatt tjoande medan han kröp runt under en bro (dock ej stenbron). Han hade funnit den...SKATTEN!

The skatt. Geocaching e SKOJ!!


Vi hade ju vår unge vän Balla Balder med oss. Han var....LYCKLIG! Han hoppade o skuttade o skällde glatt. Lite mesig vid ån till en början, men sen ja jäklar blev han en badhund. Han har växt så det knakar. Han hade flutit iväg som en kork för ett par veckor sedan. Men nu har han tassar som grytlock det lilla livet o står stadigt...jag börja undra exakt hur stor mitt hjärtas dynamo tänker bli!  


Det sa bara PLUMS!


Ooooh det luktar så gott i skogen...

O sen grävde han halvvägs till Kina. Lerigare (o gladare) hund fick man leta efter. Det blev ett dopp i badkaret där hemma sen...det va INTE lika uppskattat. Papi o jag fick brottas med det lilla eländet, värre än självaste badkarsbadet va torkningen.


        

Jag har den vackraste,  underbaraste (samt envisaste) lilla gris som finns. Men han kan få mitt hjärta att slå dubbelvolter av glädje!   


Hemma på Devils Hill hade katterna det softish som alltid. Mina små bortskämda kattuslingar värmer ett mammahjärta. Mina luddiga, kurrande små bebbar. Ronja (den vita lilla ladyn) har hunnit bli 11 going for 12 år.  


Min lilla snöboll har placerat sig under fällen. Mystösen!  

 

Tess aka Ugglan ligger o myser på klätterställningen.


Funderar på o bygga en utegård åt damerna så de kan knata in o ut om de vill i sommar. Balla Balder rumsterar i resterande delen av trädgården....vilket är på gott o ont. Skönt att han har sin egen trädgård att springa o leka i. Men jag insåg att det där med välskötta rabatter kommer va ett minne blott. Planterade lite för några dagar sedan. Allt jag planterade grävde han upp o sprang runt med. Det här med att vända ryggen till e inte smart. Busiga lilla unge, vet inte riktigt hur han lyckades, men han va ensam hemma nån timme för ett tag sedan, kom hem till kaos....herrn hade vänt upp o ner på tvättkorgen, ALLT låg utspritt över golvet o han hade ett par trosor runt halsen....o när man kom in satt han där med uppsynen..."nä allså, jag har sovit, vet inte vad som hänt...måste vart katterna".    

Nu finns det INGET löst framme när han e ensam hemma! Samt att spisen blir utkopplad för den satte han på för nån kväll sedan. Ja du käre tid, det e inte lätt att va hundmamma alltid.

Ja...jag kanske e söt....but I just might kill you when you sleep....aight?!

Dumma unge!  


~over&out~  


    


Av devilshill - 10 mars 2012 20:37

Ett liv slocknar men vi fortsätter vandra på våra egna stigar.

Min stig är lummig o snirklar sig in mellan träden mot nya äventyr. Precis som jag vill ha det. Mina fyrbenta vänner följer tätt intill. Sanna vänner finns med mig i hjärtat.


 Vad har hänt för övrigt på Devils Hill...joddå...lillhunden e inte så rackarns liten längre. Men fortfarande lika söt...om än envisare än den envisaste åsna jag nånsin varit med om!

Våren har kommit, har planterat lite vårlökar, i år e det tulpaner o skilor i pottan. Upptäckte oxå att man inte kan trädgårdsfixa med El Dogo i närheten. Allt jag gräver ner gräver han glatt upp. *suck* Men skam den som ger sig. Grannen garvade rätt gott åt den ytterst glada hunden med påsklilja i munnen som rusade över trädgården med ett stycke gapande matte efter sig. Jag bjuder på det....pyjamas, foppatofflor o mössa hade jag på mig...snygg som fan mao.

   

Riktigt så här vårigt är det inte än...men det går med raska steg dit hän!


Ska sy nya gardiner inom kort. Kommer bli fint som snus. Ska bara klura ut den därade symaskinen. Får jag bara tråden rätt löser det sig nog. Men det vill inte alls som jag vill just nu. GRRR!


~over&out~ 





Av devilshill - 1 mars 2012 23:27

Varför är det jämt som så att det är de med gott hjärta som lämnar oss först?

Kommer minnas alla hundtips och ditt varma leende. Synd du aldrig hann träffa Balder. Hoppas du har det bra där du är nu. 

En öl på balkongen...ikväll är det jag som tar en öl i trädgården med dig!


Vila i Frid min Vän! 



Av devilshill - 1 mars 2012 09:11

Whhoooollappaa! Det har börjat spritta i kroppen o knoppen. Tror minsann våren e på intåg...på RIKTIGT!!  


Balla Balder aka Lanken har tappat sin första mjölktand. Mitt mammahjärta blöder (mina kroppsdelar likaså). Det äckliga lilla djuret biter o sliter i mig men det får det vara värt. 


 


Dampen lägger sig väl med åldern (hoppas jag innerligt). Lyckan igår va total när Gustav kom örlandes...det blev vilda skrik o skrän på tuffa jycken...katten kollade på honom ungefär som "o du e lite efterbliven?". Det e en jävla unge denne Balder...men han e mitt hjärtas dynamo iaf!

 

LÄNGTAR!!!

 

Farfars jasminer utanför stugan.


Helt appropå ingenting egentligen. Men jag kommer från en ganska morbid släkt. Eller så va livet helt enkelt jävligt hårt förr. Satt o snackade med morsan igår (har ingen aning om hur vi kom in på det). Men i vilket fall som helst så diskuterade vi gamla släktingar, RIKTIGT gamla släktingar. Morfar e född 1904 så nu vet ni vilken nivå vi e på. Nåväl Min mors farmor...dvs morfars mamma hade vad jag förstod 9 barn. Varav en (son) avled i plötslig spädbarnsdöd. Han va helt enkelt död en morgon. Men på den här tiden hade man "inte tid" för plötsliga dödsfall. Min morfars mor var helt enkelt tvungen att gå ut på gården o jobba (statarsläkt). Så vad får en stackars moder göra? Hon la knodden i en byrålåda för att ta hand om honom när sysslorna på gården var avklarade. Men när hon kom tbx in i huset (Stenhuset i Lövestad btw...vid kyrkan. Finns än idag) så satt min morfars bror med knyttet i famnen o sa "mor, han fryser, han e så kall". Fy 17!

 


Fyllde år i måndags. Hatten kom med blomma till mig. Sånt gillar vi! Han står rätt högt på listan över rara typer för tillfället. Men han har en förmåga o springa lite upp o ner där. Det e en störig jävel!  


Han tyckte det såg ut som en liljekonvalj...han e ju så söt ibland!


För övrigt fick jag ett litet bord, dekaler till bilen, en väggklocka, finburk till skafferiet, sykit, blomma o lite sånt av moder o fader. Jättemysig pyjamas o strumpor av Hedda. Systern i dungen gav mig inget så jag har bestämt att hon e skyldig mig en veckas barnpassning.   


Nä...nu ska det här trollet försöka få bukt på magkatarren som rumlar rundor i magen.


~over&out~





    



Ovido - Quiz & Flashcards